Darbuotojų (ne)mokymo kaina

Paskelbta 2013-02-04, autorius Ignas Petraitis

Paprašyti trumpai apibūdinti lietuviškąją švietimo sistemą, tikriausiai ne vienas Jūsų, perfrazavę vieną gerai žinomą posakį, tartumėte: „Vienintelis pastovus reiškinys švietimo sistemoje – tai nesibaigiantys pokyčiai bei tęstinumo stoka“. Nuo pat šalies Nepriklausomybės atkūrimo, vos pasikeitus valdžiai, keičiama (suprask – reformuojama) ir švietimo bei mokslo sistema.

Tikriausiai būtent dėl šios priežasties mūsų šalies studentams siūlomos programos, palyginus su racionalesnėmis ir į kokybę orientuotomis aukštojo mokslo programomis kitose šalyse, vertinamos ganėtinai prastai. Pavyzdžiui, autoritetingame Eduniversal verslo mokyklų ir universitetų sudaromame reitinge nerasite nei vienos aukščiausiu balu įvertintos Lietuvos valstybiniuose universitetuose dėstomos aukštojo mokslo programos. Ką tokia situacija reiškia Lietuvoje darbo vietas kuriančiam verslui?

Į tokį klausimą didžioji dalis darbdavių (Jūs, ko gero, taip pat) atsakytų rūgščia šypsena bei lakonišku sakiniu: „Kiekvieną naują darbuotoją reikia mokyti“. Ir visai nesvarbu, ar kalbėtume apie vienoje iš šalies profesinių mokyklų mokytą kokios nors gamybos linijos specialistą, ar apie seniausiame Lietuvos universitete išsilavinimą turėjusį įgyti vadybininką. Žinia, patirties bei naujų įgūdžių perdavimas jaunam žmogui dažnam darbdaviui be kitų naudų teikia ir malonumą, tačiau tas malonumas kainuoja nemažai.

Juk darbo jėgos mokesčiai Lietuvoje – vieni didžiausių visoje Europos Sąjungoje, o sudauginę vieno naujo darbuotojo išlaikymui per mėnesį skiriamas lėšas iš dažnai savaime suprantamu laikomo 6-12 mėnesių „inkubacinio“ (iki kol darbuotojas visas jam pavestas užduotis gali atlikti savarankiškai) periodo gausite tikrai solidžią sumą. O jeigu naujų darbuotojų – ne vienas ir ne du?

Štai kartą teko klausytis vienos jaunos specialistės įspūdžių, patirtų pirmoje darbovietėje. Paslaugų įmonėje įsidarbinusi mergina su šypsena veide bei akivaizdžia nuostaba pasakojo, kaip jai, dar tik pirmas savaites naujame darbe skaičiuojančiai, su sudėtingesne užduotimi susitvarkyti padėjo net dvi bendradarbės. Žinoma, darbo už jaunąją specialistę labiau patyrusios kolegės neatliko, tačiau kantriai keletą valandų dėstė užduoties atlikimui būtinas žinias. Smalsu, kokia bendra tokio mokymo valandos kaina?

„Nieko naujo, mūsų įmonėje visuomet labiau patyrę darbuotojai moko jaunesniuosius kolegas“, – taip į šį pasakojimą sureagavo pažįstamas verslininkas, matyt, niekada nesusimąstęs apie darbuotojų (ne)mokymo kainą. O vertėtų. Juk pastaroji (XV Vyriausybės) aukštojo mokslo reforma pradėta palyginus neseniai, tad ir žymaus absolventų žinių kokybės pagerėjimo greitu metu tikėtis neverta. Verslui, siekiančiam įgyti konkurencinį pranašumą, darbuotojų efektyvumu teks pasirūpinti savarankiškai.

Kai žinai kaip – įgyvendinti nesudėtinga. Pakaktų ilgametę Jūsų ir Jūsų darbuotojų patirtį perkelti į nieko nekainuojančią populiariausią pasaulyje mokymų sistemą Moodle. Naudodami nuosavą mokymų sistemą ne tik išvengtumėte brangaus laiko švaistymo naujų darbuotojų mokymui, bet ir supaprastintumėte jų atranką, taip pat suteiktumėte galimybę tobulėti jau patirties turintiems.

Nėra jokios abejonės: net nežymiai kilstelėję efektyvumo kartelę panaudodami didžiausią įmonės turtą – patirtį ir sukauptas žinias – pasieksite maloniai nuteiksiančių rezultatų. Kodėl to nepadarius šiandien?

UAB AKSI LT (https://aksi.lt) – atviro kodo programinę įrangą verslui pritaikanti ir diegianti įmonė. „Tu gali rinktis, nes Tu žinai“ – taip skamba mūsų šūkis, kuris atspindi ir pagrindinį veiklos tikslą – skleisti informaciją apie galimybę rinktis.